header 1920

1920 - 1930

De pioniersgeest van Facom, rode draad in haar geschiedenis


Twee jaar na de oprichting van het bedrijf is het aantal medewerkers nauwelijks veranderd. Toch koopt Facom een nieuwe smederij in de Parijse voorstad Gentilly. Op een terrein dat eigendom is van de familie Mosès bevinden zich gebouwen voor het bewerken, afstellen, harden, slijpen, polijsten en assembleren van de gereedschappen, met een totaal oppervlak van 1500 vierkante meter. De fabriek, die in 1920 wordt gebouwd op de ruïnes van het kasteel van de 'reine Blanche', heeft nog maar één motor! De markt voor spansleutels zit in de lift, dus de twee verkopers van Facom hebben het druk.

Usine gentilly

Fabriek van Gentilly - 1920

Eén van hen, Gustave Schoettlé uit de Elzas, zal later een distributiebedrijf oprichten dat nog steeds bestaat. Zijn afstammelingen, die trouw bleven aan Facom, hebben van Schoettlé een toonaangevend bedrijf gemaakt op de markt voor distributie van auto-onderdelen en industriële benodigdheden in de Elzas.

In de jaren '20 raken de wegen steeds voller met auto's en wordt het assortiment van Facom uitgebreid. Er wordt eerst een contract met Renault gesloten voor een sleutel met tandheugel van 23 cm, daarna met Peugeot voor een Engelse sleutel met houten steel.

In 1924 geven de vertegenwoordigers van Facom de eerste catalogus van het bedrijf uit. Deze telt slechts enkele pagina's en het aantal producten is al niet veel groter. In deze catalogus vinden we bijvoorbeeld de snel vast te draaien 'Autobloc'-sleutel. De klanten wordt verzocht om na hun bestelling geduld te oefenen, aangezien de gereedschappen met paard en wagen in Parijs worden bezorgd! Prijs van de bezorging: 15 franc, omgerekend € 10. De kwaliteit van de dienstverlening van Facom valt nu al op.

illu3

Fabriek van Gentilly - Foto van de werkplaats - 1920

Daarna neemt het aantal innovaties sterk toe: dankzij Facom maakt de Franse markt halverwege de jaren '20 kennis met de eerste pijptangen (Stillson-sleutel). Door al het succes heeft de onderneming al snel honderd arbeiders en zes vertegenwoordigers in dienst. Opnieuw zien we dat Facom in de voorhoede wil blijven. Deze pioniersgeest vormt een rode draad in haar geschiedenis.

Een andere veelbelovende en vernieuwde markt is de luchtvaart. De tijd van 'die knotsgekke kerels in hun vliegende kratten' is voorbij. Briljante knutselaars hebben plaatsgemaakt voor de eerste grote vliegtuigfabrikanten.

Het moment is aangebroken om de lucht te veroveren! Wanneer de vliegtuigen – onderhouden met gereedschappen die speciaal door Facom zijn vervaardigd – opstijgen, neemt het aantal internationale verbindingen in recordtempo toe. Facom gaat een duurzame relatie met Air France aan zodra deze nationale luchtvaartmaatschappij in 1933 wordt opgericht.

Het eerste Facom-logo bezegelt de wens om de ontwikkeling van zowel de autobranche als de luchtvaart te bevorderen. Dit wordt uitgebeeld door twee vleugels met in het midden een zeskantbout, twee symbolen van technische sectoren die volop groeien en een mooie toekomst tegemoetzien. Tegenwoordig gebruikt Facom nog steeds hetzelfde herkenningsteken. De producten van Facom zijn, net als vroeger, voorzien van een bout met twee vleugels.
 

< 1918 - 1920 1930 - 1945 >
 
Logo facom 1920

Het verhaal van de gevleugelde bout

Facom heeft de bout met vleugels al heel lang als mascotte. Het huidige logo bevat hetzelfde symbool als vroeger, maar dan in een vereenvoudigde, moderne versie.

Het staat borg voor een dynamiek van innovatie en de garantie van betrouwbaarheid en veiligheid. Voor miljoenen gebruikers, werkzaam in allerlei beroepen, op de vijf continenten maar ook op zee en in de lucht, staat de gevleugelde bout symbool voor een merk dat in de meest extreme omstandigheden een waardevolle bondgenoot is.